OCHRONA FUNDACJI RODZINNEJ PRZED OPTYMALIZACJĄ PODATKOWĄ
OBAWA MINISTERSTWA FINANSÓW
Niedawno opublikowana (21.02.2023 r.) ustawa z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, która wejdzie w życie 22 maja 2023 r. już jest przedmiotem koniecznej nowelizacji w zakresie przepisów podatkowych.
Chodzi o zapobieżenie wykorzystaniu tej instytucji dla innych celów niż działania sukcesyjne. Jak wynika to z uzasadnienia noweli, dodatkowe uregulowania mają uszczelniać przepisy podatkowe i chronić wykorzystanie instytucji fundacji rodzinnej przed agresywnymi optymalizacjami.
FUNDACJA RODZINNA WEHIKUŁEM OPTYMALIZACYJNYM? NIE!!!
Z punktu widzenia interesu firm rodzinnych trzeba się zgodzić z podejściem Ministerstwa Finansów, bowiem przyszli fundatorzy chcą realnie korzystać z tej wyjątkowej instytucji wyłącznie do procesów sukcesyjnych w firmach rodzinnych. Ani firmy rodzinne ani wspierający je doradcy sukcesyjni nie chcą, aby na fundacje rodzinne padło odium wehikułu optymalizacyjnego. To realna i wypracowana na zasadzie konsensusu instytucja pomagająca przedsiębiorstwom rodzinnym w budowaniu firm wielopokoleniowych.
SZCZEGÓŁY NOWELIZACJI USTAWY O FUNDACJI RODZINNEJ
Wprowadzane uszczelnienie poprzez art. 16 projektu ustawy o zmianie ustawy o obligacjach, ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2992) to trzy główne działania:
- objecie opodatkowaniem podstawową stawką CIT (19%) oddania przez fundację rodzinną w odpłatne korzystanie zorganizowanych lub niezorganizowanych składników służących działalności dla fundatora, beneficjenta lub podmiot z nimi powiązany,
- objęcie opodatkowaniem CIT całości dochodów fundacji rodzinnej, która nie została zarejestrowana w terminie,
- rozszerzenie opodatkowania stawką 15% CIT świadczeń określonych łącznie jako ukryte zyski, które byłyby innymi świadczeniami niż składniki majątkowe przekazane beneficjentowi zgodnie ze statutem fundacji rodzinnej.
Jest też propozycja obniżenia stawki PIT z 15% do 10% dla wypłaty świadczeń dla beneficjentów spoza kręgu najbliższej rodziny (tzw. grupy zero w rozumieniu art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn). Wydaje się, że ta propozycja nie wyczerpuje postulatu środowisk firm rodzinnych w zakresie wspólnego zakładania fundacji rodzinnych przez osoby, np. powinowate (niespokrewnione) – brata zmarłego i jego szwagierkę (żonę zmarłego).
ESTOŃSKI CIT A FUNDACJA RODZINNA
Jest propozycja częściowej likwidacji jednej z dwóch barier dot. estońskiego CIT, która nie pozwala na jednoczesne:
1) posiadanie statusu beneficjenta fundacji rodzinnej oraz udziałowca spółki opodatkowanej tym ryczałtem,
2) wybór (lub powoduje utratę) opodatkowania tym ryczałtem spółki, której właścicielem stanie się fundacja rodzinna.
Procedowany w Sejmie projekt likwiduje tylko pierwszą z tych dwóch barier.
DODATKOWE INFORMACJE
Więcej informacji o procesie legislacyjnym dot. tej nowelizacji na stronach Sejmu:
https://sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=063BC68DDD9D1FA8C125894B00382A12
A także z moją wypowiedzią w artykule Aleksandry Tarki w Rzeczpospolitej z 09.03.2023 r. pt. “Opodatkowanie fundacji rodzinnych do poprawki” (str. A11):
