UNIKALNA NAZWA FUNDACJI RODZINNEJ – WYZWANIE DLA FUNDATORA
Przy powoływaniu fundacji rodzinnej trzeba ustalić jej nazwę, pod którą będzie funkcjonować w obrocie prawnym. To tylko jedno z wyzwań stojących przed Fundatorem – nazwa pasująca do celu powołania, charakteru i oczekiwań Fundatora. No i na pokolenia.
JAK WYBRAĆ NAZWĘ DLA SWOJEJ FUNDACJI RODZINNEJ?
Fundatorzy mają różne podejścia w tym względzie – wybierają pomiędzy abstrakcyjną nazwą, nazwiskiem lub nawiązaniem do firmy rodzinnej. Im bardziej unikatowa nazwa tym większa pewność, że nie ma fundacji rodzinnej o takiej nazwie – bowiem może to być problem przy rejestracji fundacji rodzinnej.
PROBLEM Z WERYFIKACJĄ ZAJĘTYCH NAZW PRZEZ INNE FUNDACJE RODZINNE
Rejestr Fundacji Rodzinnych obejmuje podstawowe dane o fundacji rodzinnej, w tym jej nazwę. Tylko że ten rejestr nie jest dostępny w formie elektronicznej. Można się z nim zapoznać tylko na miejscu w Sądzie Okręgowym w Piotrkowie Trybunalskim. To trochę problematyczne by sprawdzić unikalność przyjętej nazwy dla swojej fundacji rodzinnej.
Nawet gdy ktoś sprawdzi taki rejestr, to nie ma dalej pewności – bowiem w rejestrze widnieją tylko zarejestrowane fundacje, a nie wszystkie powołane aktami założycielskimi i oczekujące na rejestrację bądź jeszcze w ogóle nie zgłoszone do zarejestrowania.
Wg najświeższych danych na 31.01.2025 r. do Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim wpłynęło już 3330 wniosków o wpisanie fundacji rodzinnej. To oznacza, że powołanych jest jeszcze trochę więcej. A każda musi mieć unikalną nazwę.
Nie wystarcza też weryfikacja w bazach gospodarczych, gdzie można znaleźć fundacje rodzinne będące wspólnikami spółek wpisanych do KRS. Także nie łatwo wyszukać dane o fundacjach rodzinnych w rejestrze CRBR.
APEL DO MINISTERSTWA ROZWOJU I TECHNOLOGII – MOŻE BAZA NAZW DOSTĘPNA DLA NOTARIUSZY?
Problem będzie tylko narastał w czasie, gdy kolejne fundacje rodzinne będą powoływane. Sąd rejestrowy już dzisiaj ma duże opóźnienia w rejestracji, wydawaniu zaświadczeń z rejestrów i wezwań o zmianę nazwy, bo wybrana jest już zajęta.
APELUJEMY zatem do MINISTERSTWA ROZWOJU I TECHNOLOGII aby rozważyć stworzenie z Izbami Notarialnymi dostępnej tylko dla notariuszy bazy zajętych nazw fundacji rodzinnych – bowiem notariusze to są pierwszymi, którzy mają kontakt przy ustanawianiu fundacji rodzinnych w organizacji (aktami założycielskimi). Wydaje się to optymalne z punktu widzenia ekonomiki procesu powoływania i rejestrowania fundacji rodzinnych dla wszystkich zainteresowanych:
– Sądowi rejestrowemu odpadłoby wiele wezwań o zmianę nazwy,
– Fundatorom konieczność stanięcie u notariusza aby zmienić akt założycielski i statut fundacji rodzinnej (co generuje dodatkowe koszty),
– Fundacjom konieczność aktualizacji danych rejestrowych (REGON, NIP, kont bankowych) oraz wszelkich umów już podpisanych przez fundację w organizacji.
OFERUJEMY KOMPLEKSOWE WSPARCIE PRZY ZAKŁADANIU I FUNKCJONOWANIU FUNDACJI RODZINNYCH
Przy powołaniu fundacji rodzinnej jest więcej kwestii i niuansów, które należy przemyśleć i ustalić. Od tego jesteśmy, żeby wspierać Fundatorów przy powoływaniu swoich fundacji rodzinnych oraz od ich wspierania w trakcie funkcjonowania. Zapraszamy do kontaktu.
doradca sukcesyjny
doradca podatkowy
