FUNDACJA RODZINNA NIE MA OBOWIĄZKU E-DORĘCZEŃ
CZYM JEST ADRES e-DORĘCZEŃ?
Adres do e-doręczeń to oficjalny elektroniczny adres skrzynki elektronicznej podmiotu, na który podmioty publiczne (urzędy i instytucje) mogą doręczać elektroniczne przesyłki rejestrowane, tj: rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Stanowi o tym ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U.2024.1045 t.j. ze zm.). Elektroniczne doręczenie ma być podstawą formą doręczania pism podmiotom.
CZY FUNDACJA RODZINNA JEST PODMIOTEM NIEPUBLICZNYM?
Podmiotami niepublicznymi zobowiązanymi do posiadania adresu e-doręczeń są osoby fizyczne i podmioty inne niż publiczne, czyli w istocie wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą wpisane w CEIDG i w KRS, którym ustawa o e-doręczeniach wskazuje terminy, od których mają obowiązek posiadania adresu elektronicznego (adresu e-doręczeń). Szczególną grupą zobowiązaną od 01.01.2025 r. są adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi, doradcy restrukturyzacyjni, rzecznicy patentowi oraz notariusze wykonujący zawód (czyli aktywni).
CZY OBOWIĄZEK POSIADANIA SKRZYNKI e-DORĘCZEŃ DOTYCZY FUNDACJI RODZINNEJ?
Mając powyższe na względzie – fundacja rodzinna mimo, że spełnia samą definicję podmiotu niepublicznego, to nie jest podmiotem niepublicznym objętym obowiązkiem e-doręczeń, z powodu braku posiadania wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS.
Fundacje rodzinne są wpisywane do rejestru fundacji rodzinnych (RFR) prowadzony przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim, który nie ma nic wspólnego z rejestrem przedsiębiorców KRS.
DOBROWOLNOŚĆ POSIADANIA ADRESU e-DORĘCZEŃ PRZEZ FUNDACJĘ RODZINNĄ
Brak obowiązku i wymienienia fundacji rodzinnej w ustawie o e-doręczeniach nie oznacza to jednak dobrowolności przystąpienia fundacji rodzinnej do systemu e-doręczeń. Fundacja rodzinna może wystąpić o założenie jej takiej skrzynki i nadanie adresu e-doręczeń.
W tym celu należy:
1) wejść na stronę Gov.pl: e-doręczenia – (https://www.gov.pl/web/e-doreczenia) i wybrać opcję “uzyskaj swój adres i skrzynkę”,
2) wybrać opcję “odpowiedz na kilka pytań” i wskazać dla kogo zakładamy skrzynkę e-doręczeń: “dla podmiotu niepublicznego (z wyłączeniem podmiotów zarejestrowanych w rejestrze przedsiębiorców w KRS lub CEiDG)”,
3) wybrać opcję “złóż wniosek”, a następnie “dla innej osoby lub podmiotu” i wskazać “dla podmiotu niepublicznego”,
4) wybrać w jakiej roli się występuje: “jako reprezentant podmiotu” w przypadku fundatora (na etapie fundacji rodzinnej w organizacji) lub członka zarządu (na etapie po rejestracji w RFR),
5) podać dane podmiotu (nazwa, forma prawna: “inna osoba prawna”, adres siedziby i adres do korespondencji), a następnie dodaj administratora,
6) w ostatnim etapie należy wybrać rodzaj podpisu, podpisać wniosek i wysłać.
USTAWOWE TERMINY POSIADANIA ADRESU e-DORĘCZEŃ
Terminy wdrożenia adresu e-doręczeń:
– od 01.01.2025 r. – wszystkie podmioty powstałe po tej dacie,
– od 01.04.2025 r. – wszystkie podmioty wpisane do KRS do końca 2024 r.,
– od 01.07.2025 r. do 30.09.2026 r. – podmioty wpisane do CEIDG – aktualizując swoje dane,
– od 30.09.2026 r. – wszystkie podmioty wpisane do CEIDG.
doradca sukcesyjny
doradca podatkowy
