BRAK STABILNOŚCI PRAWA UDERZA W FUNDACJE RODZINNE

MINISTERSTWO FINANSÓW NIE RESPEKTUJE PODSTAWOWEGO FILARU GOSPODARKI – STABILNEGO PRAWA

Przepisy o fundacji rodzinnej zostały uchwalone na początku 2023 r. 98% głosami wszystkich opcji politycznych. Zanim weszły w życie 22 maja 2023 r. już zostały znowelizowane przepisy podatkowe w trakcie vacatio legis, czyli oczekiwania na wejściu w życie nowych przepisów po ich uchwaleniu 23 stycznia 2023 r.

W art 143 ustawy o fundacji rodzinnej Ustawodawca zapis, że Rada Ministrów dokona przeglądu funkcjonowania przepisów ustawy i przedłoży Sejmowi i Senatowi informację o skutkach jej obowiązywania wraz z propozycjami zmian, po upływie 3 lat od dnia jej wejścia w życie. Jakby nie patrzeć wypada to w 2026 r. a nie teraz !!!

W dniu 12 sierpnia 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano informacje o planowanych zmianach przepisów podatkowych, wśród których znalazły się zapisy negatywnych zmian dla fundacji rodzinnych i beneficjentów – w bardzo ogólnym zarysie bez żadnego dodatkowego wyjaśnienia.

SZTUKOWANIE ARGUMENTACJI ZA OPODATKOWANIEM FUNDACJI RODZINNYCH

Dziennikarzom PAP* udało się uzyskać więcej szczegółów w rozmowach z wiceministrem Jarosławem Nenemanem, który z rozbrajającą szczerością dziwił się przywilejom podatkowym dla fundacji rodzinnych i beneficjentów. Wskazał, że:
– „obecne regulacje dają tym podmiotom daleko idące preferencje”,
– preferencje podatkowe „dalece wychodzą poza ducha ustawy o fundacjach rodzinnych”,
– zmiany są konieczne „przede wszystkim dla dobra fundacji rodzinnych, aby nie uzyskały one łatki wehikułów służących do agresywnej optymalizacji podatkowej i żeby nie kojarzyły się z oszustwami podatkowymi”.

* za Business Insider i Gazetą Prawną:

https://businessinsider.com.pl/prawo/podatki/fundacja-rodzinna-sa-konkretne-plany-mocniejszego-opodatkowania/7rx9xmf

https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9582285,wiceminister-finansow-chce-uszczelnienia-systemu-podatkowego-chodzi-o.html

ZAMIAST STOSOWAĆ PRAWO MF WOLI ZMIENIAĆ PRZEPISY

Z wypowiedzi przedstawiciela MF wynika, że fiskus wie o przypadkach wykorzystywania fundacji rodzinnych do agresywnych optymalizacji niemających nic wspólnego z ideą sukcesji w biznesie, ma także broń atomową w postaci klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (klauzula GAAR), ale nie chce z nich korzystać, bo to wymaga zaangażowania aparatu skarbowego, jest niepewne i czasochłonne. Szybciej i prościej jest zmienić przepisy i zniechęcić do zakładania fundacji rodzinnych.

Jak to świadczy o Ministerstwie i o Rządzących?

W związku z tym MF składa propozycję – jak to nazwano – zaproszeniem do rozmowy, w postaci planowanej zmiany przepisów podatkowych PIT i CIT:

  • opodatkowania sprzedaży majątku wniesionego do fundacji przez fundatora, beneficjenta lub podmioty powiązane, 19% podatkiem, jeśli nastąpi ona przed upływem 15 lat od wniesienia,
  • pozwolenia na odliczenie zapłaconego powyżej podatku od 15% CIT od wypłaty środków Beneficjentom, co wyeliminuje podwójne opodatkowanie,
  • objęcia fundacji rodzinnych przepisami CFC (o zagranicznych jednostkach kontrolowanych), czyli opodatkowania dochodu z biernych podmiotów zagranicznych transparentnych podatkowo oraz w zakresie dochodów z rajów podatkowych,
  • objęcia opodatkowaniem dochodów fundacji rodzinnych, uzyskiwanych z umów, w których przedmiotem jest oddanie nieruchomości do odpłatnego korzystania (np. najmu).

CZEMU MINISTERSTWO FINANSÓW MYLI SIĘ W PRZYPADKU PREFERENCJI W OPODATKOWANIU FUNDACJI RODZINNYCH:

Wypowiedź wiceministra Jarosława Nenemana wydaje się pozbawiona podstaw ze względu na istnienie w systemie podatkowym wielu podobnych rozwiązań skierowanych do inwestorów lub właścicieli biznesów, m.in.:

1) sprzedaż udziałów:

  • przepisy CIT o opodatkowaniu holdingów wprowadziły zwolnienie ze sprzedaży udziałów przez spółkę holdingową swojej spółki zależnej (przy spełnieniu określonych warunków) –> co oznacza, że podobna struktura właścicielska do fundacji rodzinnej jaką jest holding ma niskie bariery skorzystania z całkowitego zwolnienia z CIT,

2) sprzedaż majątku:

  • przepisy o estońskim CIT (e-CIT) umożliwiają zbywanie majątku bez bieżącej zapłaty CIT przez Spółkę dopóki zyski nie zostaną przez właściciela wypłacone ze Spółki –> fundacja rodzinna ma podobny mechanizm opodatkowania – co do zasady dopiero wypłata świadczeń z fundacji rodzinnej do beneficjenta jest opodatkowana CIT (i ewentualnie PIT),

3) wypłata dywidend:

  • sztandarowe przepisy CIT w zakresie opodatkowania dywidend oraz przepisy CIT o opodatkowaniu holdingów zwalniają wypłaty dywidend do spółek holdingowych –> co oznacza, że podobna struktura właścicielska do fundacji rodzinnej jaką jest holding ze spółkami zależnymi daje takie same preferencje,

4) wynajmu majątku:

  • przepisy o estońskim CIT (e-CIT) umożliwiają wynajem majątku bez bieżącej zapłaty CIT przez Spółkę dopóki zyski nie zostaną przez właściciela wypłacone ze Spółki –> fundacja rodzinna ma podobny mechanizm opodatkowania – co do zasady dopiero wypłata świadczeń z fundacji rodzinnej do beneficjenta jest opodatkowana CIT (i ewentualnie PIT), a dodatkowo fundacje rodzinne mają opodatkowanie przy wynajmie majątku na potrzeby działalności gospodarczej fundatora, beneficjenta lub podmiotów powiązanych.

Zatem gdzie te nieuzasadnione preferencje???

STRATY W POSTACI POGRZEBANIA STAŁOŚCI PRAWA DLA FUNDATORÓW FUNDACJI RODZINNYCH

MF zdaje się nie rozumieć, że Polakom jest potrzebny mechanizm bezpiecznej i stabilnej prawnie instytucji pozwalającej im ochronić majątek przed niekontrolowanym spadkobraniem, ochroną przed ryzykami osobistymi czy biznesowymi, scalającej majątek żeby mógł lepiej pracować i co najważniejsze – żeby nie był szybko konsumowany przez następne pokolenia.
Tym wszystkim jest fundacja rodzinna.
Lecz przekazanie całości lub większości swojego majątku, często wypracowanego przez całe życie, nie może być jak gra w ruletkę – tu liczy się spokój, rozsądek i stabilność prawa. MF właśnie depta te fundamenty… mimo, że deklaruje wręcz przeciwnie. Ale jak to w starej paremii – po czynach ich poznacie!

doradca podatkowy
doradca sukcesyjny